De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bereidt een invoedingstarief voor grote elektriciteitsproducenten voor. Dit tarief moet er voor zorgen dat de kosten voor uitbreiding en verzwaring van het elektriciteitsnet anders worden verdeeld, waarbij ook producenten en buitenlandse afnemers meebetalen. Dit is de zienswijze daarop van NedZero.
"We blijven benieuwd naar het onderliggende doel van een eventueel invoedingstarief. In het onderzoek worden verschillende aspecten zoals de energierekening voor afnemers en de impact op het net onderzocht, maar het blijft onduidelijk welke afwegingen daadwerkelijk ten grondslag liggen aan deze keuzes. Een invoedingstarief zal door producenten moeten worden doorberekend aan afnemers. Er is daarom een risico op het louter rondpompen van geld: extra administratielasten en minder efficiënte prikkels."
Zienswijze NedZero
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bereidt een invoedingstarief voor grote elektriciteitsproducenten voor. Dit tarief moet er voor zorgen dat de kosten voor uitbreiding en verzwaring van het elektriciteitsnet anders worden verdeeld, waarbij ook producenten en buitenlandse afnemers meebetalen.
We blijven benieuwd naar het onderliggende doel van een eventueel invoedingstarief. In het onderzoek worden verschillende aspecten zoals de energierekening voor afnemers en de impact op het net onderzocht, maar het blijft onduidelijk welke afwegingen daadwerkelijk ten grondslag liggen aan deze keuzes. Een invoedingstarief zal door producenten moeten worden doorberekend aan afnemers. Er is daarom een risico op het louter rondpompen van geld: extra administratielasten en minder efficiënte prikkels.
In de politiek is er veel aandacht voor de stijgende nettarieven. Dat is begrijpelijk. Wat vaak vergeten wordt is dat de de huidige extreme kosten voor netverzwaring vooral een gevolg zijn van jarenlange onderinvestering door netbeheerders, het zijn daarom 'ondoelmatige kosten' en die mogen niet in de tarieven worden opgenomen. Deze kosten zouden door de aandeelhouders (de staat en de gemeenten/provincies) moeten worden gedragen. Door een deel van de netkosten uit algemene middelen te financieren, kunnen deze kosten eerlijker over de maatschappij worden verdeeld, wat zou leiden tot lagere kosten voor afnemers.
Het invoedingstarief is wat ons betreft bespreekbaar, maar alleen in het kader van een volledige systeemverandering naar een hernieuwbare energievoorziening, specifiek voor nieuwe projecten en op basis van doelmatige kosten. Nieuwe projecten zijn diegene waarvan de bieding en/of FID (final investment decision) ná de vaststelling van een eventueel invoedingstarief plaatsvindt. Het is onwenselijk om voor bestaande projecten een invoedingstarief in te voeren, aangezien deze bestaande assets geen rekening hebben kunnen houden met dergelijke kosten.
In de transitie naar een hernieuwbare elektriciteitsvoorziening moeten ook de methodebesluiten worden heroverwogen, evenals de rollen en interactie tussen de ACM, het ministerie en de netbeheerders. Een aanpassing van de methodebesluiten zou kunnen betekenen dat de huidige enorme investeringen in netverzwaring kunnen worden voorgefinancierd door de aandeelhouders, met een terugbetaling via de nettarieven verspreid over de periode die nodig is om het net voor een volledig hernieuwbaar elektriciteitssysteem op orde te maken.
Tot slot willen we benadrukken dat locatieprikkels in een invoedingstarief van erg beperkte invloed zullen zijn. De beslissing over locaties ligt grotendeels bij provincies en gemeenten, en ondernemers zijn hierin afhankelijk. Stopcontacten op zee en locaties voor wind op zee vallen volledig buiten de invloed van de betreffende tenderwinnaar en zouden daarom gevrijwaard moeten worden van een invoedingstarief.
Tariefbesluiten ACM
ACM heeft de tariefvoorstellen van de regionale netbeheerders en TenneT (de beheerder van het landelijke hoogspanningsnet) op de website gepubliceerd. De kosten van netbeheerders moeten door alle gebruikers van de netten (huishoudens en bedrijven) gezamenlijk betaald worden uit de transporttarieven. De ACM gaat de tariefvoorstellen van de netbeheerders beoordelen en zal de tariefbesluiten naar verwachting eind november 2024 publiceren. Tegelijk met de ingang van de tarieven 2025 wordt vanaf 1 januari 2025 de nieuwe tariefstructuur van kracht waarmee efficiënt gebruik van het net wordt gestimuleerd.
In het voorstel van TennT dalen de transportkosten voor de gemiddelde extrahoogspannings (EHS-) aangeslotenen bij TenneT met 8% en stijgen deze kosten minimaal met 0,4% voor hoogspannings (HS-) aangeslotenen.
De ACM heeft in september 2024 al laten weten dat de transporttarieven voor huishoudens en bedrijven in 2025 met ca. 11% zullen stijgen. De tariefontwikkelingen verschillen per type afnemer en per netbeheerder. Voor een gemiddeld huishouden zullen de tarieven stijgen met ca. €60 per jaar (inclusief BTW). Afnemers van het (extra)hoogspanningsnet van TenneT betalen in 2025 net als vorig jaar ca. €2,6 miljard aan transportkosten.
Bekijk al het nieuws