Green Power Denmark: commerciële havens moeten klaar zijn voor de groene transitie

Volgens de Deense brancheorganisatie voor hernieuwbare energie, Green Power Denmark, moet de Deense politiek de aanbevelingen uit het havenpartnerschap van de Deense regering snel vertalen naar een strategie die de rol van commerciële havens in de groene transitie ondersteunt, zoals de uitbreiding van offshore windturbines en de ontwikkeling van groene brandstoffen voor de scheepvaart. Het volgende artikel is een samenvatting van hierover verschenen artikelen op de website van Green Power Denmark. (Foto: beeldengroep in haven van Esjberg- Denemarken)

Onderdelen van windturbines in de haven van Esbjerg. Als de turbines groter worden, stelt dat andere eisen aan de havens en dat vraagt om investeringen. Foto: Jeppe Carlsen

Green Power Denmark heeft, samen met de rest van het havenpartnerschap, haar aanbevelingen overhandigd aan de regering, die het partnerschap vorig jaar heeft opgericht. De groene ondernemersorganisatie roept de politiek op om op basis van de aanbevelingen zo snel mogelijk een strategie te maken voor de Deense handelshavens.

"De havens staan centraal in het realiseren van onze klimaatambities. Maar weinig commerciële havens in dit land zijn bijvoorbeeld gedimensioneerd om bladen en funderingen te hanteren voor windturbines die in omvang toenemen. Als we niet investeren in de havens, lopen we het risico dat ze een knelpunt vormen voor de enorme uitbreiding van windenergie waar de hele wereld aan moet beginnen."
Jan Hylleberg, Vice President CEO, Green Power Denmark

Hylleberg benadrukt dat het geen aanbevelingen zijn om op te bergen in een la, maar voor politieke actie, zodat de commerciële havens klaar zijn voor de groene transitie en het concurrentievermogen versterkt kan worden. Deense havens zijn in een felle strijd verwikkeld met onze buurlanden over de activiteiten die verband houden met de uitbreiding van offshore windturbines in Europa. Daarom is het belangrijk dat zowel het [Deense] Rijk als de gemeenten oog hebben voor het belang van de havens, om te zorgen voor een groot deel van de groei, welvaart en banen die gepaard gaan met de groene transitie.

Snellere verwerking van zaken en de juiste wegen

Volgens Green Power Denmark is een van de belangrijkste aanbevelingen van het partnerschap dat de verwerking van havenontwikkelingsprojecten door de autoriteiten veel sneller moet verlopen dan nu het geval is.

Het kan tot zes jaar duren om toestemming te krijgen om scheepvaartroutes uit te breiden. Dat is niet mogelijk. Trage verwerking van zaken ondermijnt het tempo van de groene transitie, de ontwikkeling van havens en het concurrentievermogen van bedrijven. Het risico is dat investeringen en banen uit Denemarken zullen verdwijnen, zegt Jan Hylleberg.

Hij benadrukt ook de aanbevelingen van het partnerschap om het wegennet uit te breiden tot aan de havens, en dat de havens goede mogelijkheden zullen hebben om hun gebied uit te breiden en ligplaatsen te bouwen met een draagvermogen die kunnen voldoen aan toekomstige behoeften in de vorm van onder meer grotere funderingen voor windturbines. Green Power Denmark roept op om deze aanbevelingen op te volgen door een havenpool en financiering om de wegen uit te breiden naar bijvoorbeeld de haven van Esbjerg, waar zowel burgers als bedrijven momenteel concrete uitdagingen ondervinden.

Havens als hubs voor groene brandstoffen

Een van de industrieën die veel baat heeft bij de aanwezigheid in havens, zijn faciliteiten die groene Power-to-X-brandstoffen voor de scheepvaart zullen produceren. Maar de Havenwet laat dit niet toe, en dat moet volgens het havenpartnerschap op de schop.

"Met onze windbronnen en onze sterke groene industrie heeft Denemarken alle kansen om een leider te worden in de productie van groene brandstoffen voor zwaar transport. Hier zullen Deense commerciële havens hubs zijn voor de productie en distributie van duurzame brandstoffen voor de scheepvaart", zegt Jan Hylleberg en vervolgt:

"Investeringen in Power-to-X-faciliteiten in Deense havens vereisen ruimte en snelle goedkeuringen. Het is absoluut cruciaal dat we hier prioriteit aan geven in verband met gemeentelijke planning en andere planning die de mogelijkheden beperkt om aan de verwachte behoefte aan groene brandstoffen te voldoen."
Jan Hylleberg, Vice President CEO, Green Power Denmark

Port Partnership

De Deense havens spelen een belangrijke rol in de infrastructuur voor Power-to-X, een cruciale technologie voor het behalen van de Deense klimaatdoelstellingen en het vervangen van zwarte brandstoffen door groene brandstoffen in fossielzware sectoren zoals de scheepvaart. Het [Deense] Port Partnership beveelt wijzigingen van de Havenwet aan die de toegang tot havens kunnen vergroten voor technologieën die verband houden met de Power-to-X-industrie. Deze worden uiteengezet in het artikel: 'Deense havens zijn belangrijke knooppunten voor de ontwikkeling van groene brandstoffen voor de scheepvaart'.

Directeur van de haven van Aabenraa Henrik Thykjær heeft eerder het belang van het juiste kader uitgesproken: 'De haven van Aabenraa is actief betrokken bij het creëren van het noodzakelijke kader om te kunnen verschepen. We zien het als een belangrijke rol om als voortrekker op te treden en de weg te wijzen voor andere PtX-projecten en havens in Denemarken, maar de investeringen gaan ook gepaard met risico's die de verordening beter zou kunnen ondersteunen door de havens meer vrijheid te geven in hun planning" Foto: European Energy

Power-to-X

Power-to-X is een van de industrieën in de groene sector die veel baat kan hebben bij een vestiging in een haven. Hier is de scheepvaart verbonden met het land en de bijbehorende infrastructuur, en in de toekomst zullen de schepen via de havens worden bijgetankt met groene brandstoffen zoals e-methanol en e-ammoniak.

Een nieuw rapport van het Havenpartnerschap wijst er echter op dat de Havenwet geen richtlijnen bevat voor het omgaan met groene brandstoffen en CO2, die investeringen kunnen doen in bijvoorbeeld Power-to-X in de Deense handelshavens.

Als onderdeel van het Port Partnership heeft Green Power Denmark zich actief ingezet om ervoor te zorgen dat de havens de ontwikkeling van een Power-to-X-industrie kunnen ondersteunen.

"De havens zijn altijd een draaischijf geweest voor de energiesector. Het is echter van cruciaal belang dat de verordening toekomstgericht is en met de tijd meegaat, zodat we de ontwikkeling van de havens en hun belangrijke rol in de groene transitie van de vervoerssector kunnen ondersteunen. De scheepvaart van de toekomst is groen, en havens vormen een logische vestigingsplaats voor de ontwikkeling van groene brandstoffen zodat de productie kan plaatsvinden in de buurt van de schepen die ze zullen gebruiken. Daarom hopen we dat de aanbevelingen in aanmerking zullen worden genomen in de komende havenstrategie", zegt Michael Madsen, hoofd Power-to-X en Export bij Green Power Denmark.

"De scheepvaart van de toekomst is groen, en havens vormen een logische vestigingsplaats voor de ontwikkeling van groene brandstoffen zodat de productie kan plaatsvinden in de buurt van de schepen die ze zullen gebruiken. Daarom hopen we dat de aanbevelingen in aanmerking zullen worden genomen in de komende havenstrategie."
Michael Madsen, hoofd Power-to-X en Export bij Green Power Denmark.

Een technologie-neutrale regeling

Het is nu al mogelijk om in [Deense] havengebieden tijdelijke opslag te realiseren voor bijvoorbeeld PtX-brandstoffen, CCS of andere groene technologieën in verband met in- en ontscheping, terwijl de daadwerkelijke productie, bijvoorbeeld van PtX-brandstoffen, thuishoort in het verzorgingsgebied van de haven.

Tot nu toe waren activiteiten die verband houden met de windturbine-industrie toegestaan in de Havenwet. Een groene industrie die grote exportinkomsten en banen naar de Deense handelshavens heeft gebracht.

Maar in het energiesysteem van morgen zijn de havens steeds meer ook een hub voor andere groene technologieën die absoluut centraal staan in de groene transitie.

In de toekomst moet de Havenwet daarom technologieneutraal zijn, aldus de aanbeveling van het Havenpartnerschap, die daarmee de weg vrijmaakt om groene technologieën zoals PtX op te nemen in de categorisering van havenactiviteiten wanneer er behoefte is aan in- en ontscheping.

Zo kunnen de gebieden van de haven ook worden gebruikt voor de productie van PtX – ten voordele van zowel de haven als de vele aangesloten bedrijven.

"Er kunnen veel voordelen zijn aan het lokaliseren van PtX-productie in een haven. Dit kan nauwe toegang tot hernieuwbare energie, biogene CO2, het stadsverwarmingsnet, water en, niet in de laatste plaats, de consumenten van groene brandstoffen omvatten. Bovendien hebben de havens al ervaring met de behandeling van fossiele brandstoffen – ervaring die breed kan worden overgedragen naar PtX, zegt Michael Madsen.

Hij benadrukt dat het de markt is die moet beslissen in welke delen van het land PtX-productie moet worden gebouwd. Maar het is cruciaal dat de verordening met de tijd meegaat en de andere nationale klimaatinitiatieven ondersteunt, vindt Green Power Denmark.

"Investeringen in groene brandstoffen en Power-to-X-faciliteiten in Deense havens vereisen ruimte, goedkeuringen en langetermijnperspectieven. Om aan de verwachte behoefte aan de productie van groene brandstoffen te voldoen, is het dus belangrijk dat havengebieden die relevant zijn voor PtX kunnen worden gebruikt door die spelers die willen bijdragen aan de transitie van de scheepvaart door groene brandstoffen te produceren", zegt hij.

De aanbevelingen van het havenpartnerschap zullen nu worden opgenomen in de voorbereiding van een strategie voor Deense havens door de regering die een basis biedt voor het verkrijgen van commerciële investeringen.

Bekijk al het nieuws

Ontdek de voordelen van het NedZero Lidmaatschap

Meer informatie

Wij zijn NedZero, de branchevereniging voor windenergie.

Arthur van Schendelstraat 600
3511 MJ Utrecht

Contact
Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

Inschrijven
Volg ons
Privacyverklaring Disclaimer