Nationale uitvoering van Europese RED III: hoe doet Duitsland dat?

Sinds 2022 heeft Duitsland volgens Bloomberg de meest ambitieuze hervormingen in Europa doorgevoerd om de uitbouw van hernieuwbare energie te versnellen. Deze successen zijn vooral te danken aan maatregelen zoals het versoepelen van milieueisen (EIA) en het aanpakken van juridische procedures rondom de EU Renewable Energy Directive (RED III), met als doel het vergunningenproces te stroomlijnen en te verkorten. Kunnen we in Nederland iets leren van deze aanpak? Lees ons overzicht van enkele invloedrijke Duitse rapporten en rechtszaken.

(Foto: ©Nordex SE, bron: BWE)

Bron: World Energy Markets Observatory 2024 | 26th Edition, Cap Gemini, p. 142

RED III

De EU Renewable Energy Directive (RED III) richt zich op het bevorderen en versnellen van de productie en inzet van hernieuwbare energie in de Europese Unie. Het doel is om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen, de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en bij te dragen aan de energieveiligheid binnen de EU. De richtlijn stelt ambitieuze doelen voor het aandeel hernieuwbare energie en legt maatregelen vast om de procedures rond planning, vergunningverlening en toegang tot netwerken te vereenvoudigen en versnellen. Een belangrijk onderdeel is dat de implementatie van deze richtlijn wordt gekoppeld aan duidelijke deadlines en standaarden.

Artikel 16: versnelling van vergunningsprocedures

Artikel 16 van RED III legt een strikte tijdslimiet op voor vergunningsprocedures van hernieuwbare energieprojecten. Hierin staat dat de vergunningverlening voor dergelijke projecten niet langer dan één jaar mag duren.

Voor projecten die in zogenoemde versnelde gebieden worden gerealiseerd, moet de goedkeuring zelfs binnen zes maanden worden verleend. Lidstaten worden verplicht specifieke locaties aan te wijzen die bijzonder geschikt zijn voor de installatie van hernieuwbare energieprojecten. In deze gebieden worden vergunningsprocedures vereenvoudigd en versneld, wat kan inhouden dat bepaalde natuur- en milieuwetgevingen flexibeler worden toegepast.

Deze versnelde procedures zijn bedoeld om bureaucratische vertragingen te verminderen, zodat hernieuwbare energie sneller kan worden uitgerold en de klimaatdoelen van de EU kunnen worden gehaald.

De board van Bundesverband WindEnergie (BWE)

Bundesverband WindEnergie (BWE)

Het Duitse Bundesverband WindEnergie (BWE) is de belangrijkste belangenorganisatie voor de windenergiesector in Duitsland. De BWE vertegenwoordigt de belangen van haar leden bij de overheid, beleidsmakers, en andere relevante instanties en speelt een actieve rol in het beïnvloeden van wet- en regelgeving, zoals de herziening van het Baugesetzbuch (BauGB) en andere relevante wetten. De organisatie biedt technische richtlijnen en standaarden aan voor de ontwikkeling, installatie, en exploitatie van windenergieprojecten en werkt hierin samen met onderzoekers en ingenieurs om innovaties in de sector te stimuleren.

De BWE levert beleidsadviezen aan de Duitse overheid en parlementaire commissies, bijvoorbeeld over het uitbreiden van windenergie en het verbeteren van plannings- en goedkeuringsprocedures. De organisatie is een actieve belangenbehartiger in het politieke landschap. Ze zet zich in voor wetgeving die gunstig is voor windenergie en strijdt tegen belemmerende regelgeving, zoals verouderde bouwhoogtebeperkingen en minimale afstandsregels.

Het Baugesetzbuch (BauGB) is de centrale wetgeving voor stadsontwikkeling en bouwplanning in Duitsland. De volledige tekst van het BauGB is beschikbaar op de officiële Duitse overheidswebsite voor wetgeving.

Stellingnames Bundesverband WindEnergie (BWE)

De BWE heeft verschillende stellingnames gepubliceerd met betrekking tot de implementatie van RED III regelgeving in Duitsland. In 'Stellungnahme zum Kabinettsentwurf zur nationalen Umsetzung der RED III' zegt BWE de verbeteringen in wetgeving voor versnelde goedkeuringsprocessen en erkenning van beschermde gebieden te waarderen, maar vragen ze om verduidelijkingen en aanpassingen om praktische uitvoering te waarborgen. De stellingnames benadrukken het belang van gestandaardiseerde, eenvoudige processen voor een snelle uitrol van windenergie en vraagt om verdere wettelijke aanpassingen om barrières te verminderen.

Aanvullend biedt het 'Stellungnahme zum parlamentarischen Verfahren der Novelle des Baugesetzbuchs' advies over de parlementaire procedures van de Wijziging van het Bouwbesluit.

Hieronder volgen een aantal inzichten uit de stellingnames.

Versnelde gebieden voor windenergie

De studies benadrukken dat veel van de beschikbare ruimte voor windenergie in Duitsland beperkt bruikbaar is, wat de groei van het windenergiepark belemmert. Slechts een deel van de gebieden kan effectief worden ingezet door obstakels zoals natuurbescherming en ruimtelijke ordening.​

De RED III introduceert "versnelde gebieden" om windenergieprojecten sneller te realiseren. De BWE pleit voor duidelijkheid over welke gebieden hiervoor in aanmerking komen en benadrukt het belang van transparante criteria om onzekerheid te verminderen. Tegelijkertijd blijft er een behoefte aan duidelijk omschreven beschermde gebieden om biodiversiteit en landschap te waarborgen. Beschermde gebieden moeten duidelijk worden gedefinieerd en alleen strikt noodzakelijke beperkingen moeten gelden.

De BWE waardeert dat alleen actuele en nauwkeurige gegevens voor vergunningen nodig zijn. Ze pleiten voor een centrale database voor milieugegevens om de beschikbaarheid van noodzakelijke gegevens te verbeteren, wat zal bijdragen aan een soepel verloop van vergunningaanvragen.

Windpark met E-53 turbines, op de voorgrond een aardappelveld © Enercon GmbH | Bron: BWE

Vereenvoudiging van vergunningsprocessen

Het rapport ondersteunt de vereenvoudiging van vergunningsprocessen, zoals minder verplichtingen rond milieu-onderzoek als gegevens al beschikbaar zijn. De BWE vraagt om een uniforme landelijke standaard voor het indienen van documenten en pleit tegen verplichtingen voor extra onderzoeken die tot vertraging kunnen leiden.

BWE dringt aan op een versnelde vergunningverlening, waarbij de maximale duur van één jaar wordt gerespecteerd. Dit zou gerealiseerd moeten worden via gestandaardiseerde, digitale vergunningsprocessen.​

Voor de financierbaarheid van windenergieprojecten vraagt de BWE om eenheid in regelgeving, vooral rondom vergoedingen en betalingen. Er moet duidelijkheid zijn over bijdragen aan natuurbehoud en compenserende maatregelen indien natuurgegevens ontbreken.

Adviezen BWE aan het Duitse parlement:

Windpark Rachelshausen in Hessen, © Joachim Wierlemann | Bron: BWE

Aanpassingen met grote kans van slagen

De volgende punten zijn aanpassingen die in voorgestelde wetswijziging zijn opgenomen en waarschijnlijk zullen worden doorgevoerd. Ze maken deel uit van de wijzigingen in § 249 BauGB, zoals voorgesteld in de huidige concepten van de wet. Deze aanpassingen hebben een grote kans om doorgevoerd te worden, gezien de duidelijke ondersteuning in de wetstekst en het feit dat ze bijdragen aan het versnellen van de windenergie-uitbouw, een prioritair beleidsdoel. Het uiteindelijke besluit hangt af van het parlementaire proces en eventuele verdere wijzigingen in de definitieve wetgeving.

Windenergieproject aan de Starnberger See, © Markus Pfeiffer | Bron: BWE

Rechtszaken

Het aantal zaken blijft toenemen naarmate de energietransitie en windenergie-uitbouw doorgaan, vooral omdat juridische en politieke belangen soms botsen. Veel rechtszaken gaan over de toelaatbaarheid van windenergie-installaties binnen de beperkingen van lokale bestemmingsplannen. Gemeenten hebben vaak bestemmingsplannen met restricties, zoals bouwhoogtebeperkingen of minimumafstanden tot woongebieden. Als deze plannen botsen met windenergieprojecten, leiden ze vaak tot juridische geschillen.

In Duitsland zijn er talrijke rechtszaken gevoerd met betrekking tot het Baugesetzbuch (BauGB), vooral in de context van windenergieprojecten. Deze geschillen ontstaan vaak door conflicten tussen lokale bestemmingsplannen, milieubeschermingsregels en de uitbreiding van windenergie. Ze hebben invloed op de snelheid en omvang van de energietransitie.

Hoewel exacte cijfers over het totale aantal rechtszaken ontbreken, is het duidelijk dat juridische geschillen een significante impact hebben op de uitbreiding van windenergie in Duitsland. Volgens een artikel uit 2021 is de uitbreiding van windenergie gestagneerd, mede door langdurige plannings- en goedkeuringsprocedures en de vele rechtszaken tegen projecten.

Andere onderwerpen die in Duitsland leiden tot rechtszaken:

Bouw van een windturbine in Rijnland-Palts, © GAIA mbH, Lambsheim | Bron: BWE

Jurisprudentie

Veel rechtszaken hebben de rechtspraktijk rond het BauGB verduidelijkt, bijvoorbeeld over de rol van windenergie als een overriding public interest (zoals bepaald in de EEG-wet).

Bekende casussen zijn:

Brede acceptatie windenergie

Ter nuancering moet wel opgemerkt worden dat windenergie een brede acceptatie geniet in Duitsland. Fachagentur Wind und Solar bracht hierover recent enquêteresultaten naar buiten waaruit blijkt dat:

Bron: Fachagentur Wind und Solar
Bekijk al het nieuws

Ontdek de voordelen van het NedZero Lidmaatschap

Meer informatie

Wij zijn NedZero, de branchevereniging voor windenergie.

Arthur van Schendelstraat 600
3511 MJ Utrecht

Contact
Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

Inschrijven
Volg ons
Privacyverklaring Disclaimer